Washington Black | Esi Edugyan


Jak wygląda wolność?

 

George Washington Black to niewolnik pracujący na plantacji Faith na wyspie Barbados. Młody chłopiec doskonale zna smak cierpienia, przemocy oraz ulotności życia. Gdy jednak zostaje wybrany przez brata jego pana na służącego, wszystko się zmienia. Wash otrzymuje od losu szansę na poznanie świata poza plantacją. Staje się kimś więcej niż zwykłym niewolnikiem. Nagła i niespodziewana tragedia zmusza go jednak do ucieczki...
 
Uwielbiam powieści o niewolnictwie - te pełne cierpienia historie prezentują okrucieństwo, do jakiego zdolni są ludzie, ale także trudną walkę o wolność. Często zapominamy o darze, jaki otrzymujemy - o możliwości decydowania o samym sobie. Miałam nadzieję, że najnowsza powieść Esi Edugyan stanie się kolejnym utworem na miarę Księgi nocnych kobiet Marolna Jamesa i Czarnych skrzydeł Sue Monk Kidd. Czy historia młodego Washa rzeczywiście trafiła do mojego serca?

Esi Edugyan posługuje się przyjemnym językiem. Powieść została podzielona na cztery wewnętrzne części, które opisują kolejne etapy podróży młodego niewolnika. Historia jest przedstawiana bardzo spokojnie, lecz w pewnym momencie ta powolność zaczyna nużyć i męczyć czytelnika. Autorka nie ofiarowuje czytelnikowi jasnych odpowiedzi, a raczej pogłębia wrażenie zagubienia w wielu pytaniach. Niezwykle podobało mi się jednak umiejscowienie historii w wielu różnych miejscach - Wash podróżuje po całym świecie i odkrywa jego prawdziwą naturę. Zakończenie straszliwie mnie jednak zawiodło - jest niejednoznaczne i wywołuje więcej pytań niż odpowiedzi.

Esi Edugyan rozkochała mnie pierwszą częścią, lecz kolejne wywołały wiele sprzecznych emocji. Autorka opisuje przede wszystkim los niewolników oraz ich życie na plantacjach. Straszliwe traktowanie przez panów popychało służących do straszliwych czynów i decyzji. Mam jednak wrażenie, że za tym potężnym motywem skryły się także inne idee. W utworze zostanie podważona pozycja abolicjonistów, ale także opisana magia związana z nauką i wynalazkami. Niezwykle pozytywnie zaskoczyła mnie relacja łącząca Washa i Tyciego - sprawiająca wrażenie przyjaźni, a jednak pełna narzuconych odgórnie różnic.

Esi Edugyan nie skupiła się w dużej mierze na przedstawieniu postaci. Czytelnicy mają okazję poznać dogłębnie jedynie Washa, który relacjonuje własną wędrówkę. Jego przemyślenia oraz refleksje niezwykle mnie intrygowały, a autorka w świetny sposób zdołała przelać jego uczucia na papier. Niestety, pozostałe postaci zniknęły w gąszczu wątków oraz przesłań.

Washington Black to powieść, którą straszliwie ciężko ocenić. Z jednej strony to dobrze napisana opowieść o niewolnictwie, a z drugiej nieco chaotyczna wędrówka po świecie złudnych marzeń. Esi Edugyan zaprezentowała powieść, którą można się rozkoszować, ale także srogo zawieść, jeśli Wasze oczekiwania są bardzo wysokie. Czy historię Washa warto poznać? Myślę, że tak - to będzie zupełnie inna, niespodziewana wędrówka wgłąb duszy człowieka.

Ocena: 6/10

 Spawdź inne nowoÅ›ci!

Washington Black otrzymałam od Księgarni Tania Książka. Bardzo dziękuję!


 

Prześlij komentarz

2 Komentarze

  1. Mam na nią ochotę, bo ogólnie wydaje się bardzo ciekawa. Już w sumie czeka nawet na czytniku w kolejce :)

    OdpowiedzUsuń