Vicious. Nikczemni | Victoria Schwab

Pierwsza książka Victorii Schwab, która mnie rozczarowała.


Udany eksperyment. Zdrada przyjaciela. Dziesięć lat pobytu w wiÄ™zieniu. Zemsta bÄ™dzie sÅ‚odka. Eli byÅ‚ dla niego najwiÄ™kszym kompanem, a obecnie jest wrogiem, którego trzeba powstrzymać. Niebezpieczny eksperyment ofiarowaÅ‚ im moce, które sÄ… w stanie zmienić losy caÅ‚ego Å›wiata. Victor musi powstrzymać byÅ‚ego przyjaciela, który popeÅ‚nia  kolejne zbrodnie i nie ponosi za nie żadnych konsekwencji. Czy uda mu siÄ™ go dorwać czy sam zostanie pokonany?

Victoria Schwab stała się jedną z moich ulubionych autorek, gdy parę lat temu sięgnęłam po Mroczniejszy odcień magii oraz Okrutną pieśń. Wspaniale wykreowany świat, wartka akcja, wciągająca fabuła i barwni bohaterowie przyciągali mnie, obiecując niezapomnianą przygodę. Rzeczywiście, nie zawiodłam się. Każdy autor ma jednak swoje lepsze i gorsze utwory, a najlepszym tego przykładem, jeśli chodzi o Victorię Schwab, jest Vicious. Nikczemni.

Wykorzystany w powieści język jest jedną z największych zalet utworu. Victoria Schwab potrafi wciągnąć czytelnika w opisywaną historię - ten tytuł przeczytałam w niecałe dwa dni. Podział na teraźniejszość a przeszłość był strzałem w dziesiątkę, gdyż czytelnik powoli odkrywa kolejne tajemnice i spogląda na wydarzenia z perspektywy wielu bohaterów. Niestety, nie mogę powiedzieć dobrego słowa o akcji utworu. Victoria Schwab nie wyjaśniała dokładnie ważnych fabularnie wątków i skupiła się raczej na błahych konwersacjach. Pierwsze rozdziały naprawdę intrygowały, ale z czasem lektura stała się straszliwie nużąca, a końcowe zwroty akcji nie przyprawiły mnie o szybsze bicie serca.

Vicious. Nikczemni mogłoby być lekturą niesamowitą, lecz czynnikiem, którego mi zabrakło w utworze, jest logika. Wszelkie wydarzenia przedstawione w powieści były absurdalne i momentami groteskowe, a autorka stworzyła sieć niedorzecznych elementów wykorzystanych następnie w fabule. Sam sposób wywoływania mocy jest niczym farsa - zamiast doświadczyć strachu i przerażenia związanego z mrocznymi eksperymentami, czytelnicy będą kręcić z niedowierzania głową. Fabuła dąży do konfrontacji dwóch byłych przyjaciół i można nadzorować ich przygotowania do tego dnia oraz poznawać fragmenty przeszłości, aby lepiej zrozumieć kierujące postaciami motywy. Utwór staje się jednak nudny do bólu i dopiero ostatnie strony wywołują silniejsze emocje.

Nie potrafiłam zapałać sympatią do bohaterów. Tak naprawdę żaden z nich nie jest bardzo wyeksponowany. Autorka nie skupia się na ukazaniu ich cech charakteru i pobudek, a jedynie wplata do akcji ich przemyślenia i decyzje w potrzebnych chwilach. Zarówno Victor jak i Eli są straszliwie zmienni i ich granice pomiędzy dobrem a złem stale się zacierają, nie dając czystego obrazu na portrety psychologiczne bohaterów.

Vicious. Nikczemni to powieść wywołująca morze różnorodnych myśli - bawi, ale jednocześnie przywołuje również gorzkie rozczarowanie. Victoria Schwab z pewnością zachwyci powyższym utworem wielu czytelników, ale innych może spotkać straszliwy zawód. Nie jest to książka pozbawiona zalet, lecz nadmiar widocznych jak na dłoni wad przeszkadza w lekturze. Czy losy Victora warto poznać? Powiedziałabym, że niekoniecznie, ale jeśli szukacie szybkiej przygody na jeden wieczór z dziwnymi eksperymentami w tle, to możecie spróbować szczęścia z Vicious!

Ocena: 4/10

Poznaj inne nowości!

Vicious. Nikczemni otrzymałam od Księgarni Tania Książka. Bardzo dziękuję!

Prześlij komentarz

7 Komentarze

  1. Szkoda, że się rozczarowałaś tym tytułem. :/ Jeszcze nie czytałam książek tej autorki, ale planuję pewnie zacząć od tej właśnie i liczę, że się jednak nie zawiodę. ;)

    Pozdrawiam,
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że książki tej autorki przypadną Ci do gustu :)

      Usuń
  2. Logika to jeden w podstawowych elementów, więc skoro jej brakuje to trochę kiepsko. Miałam już okazję poznać autorkę przy lekturze "Okrutnej pieśni", która podobała mi się, dlatego będę chciała na własnej skórze przekonać się, jak wypada jej kolejna powieść. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam ''Mroczniejszy odcień magii'' - książka jest równie wspaniała, co ''Okrutna pieśń''! :)

      Usuń
  3. Lubię tę autorkę, więc pewnie nadrobię :)
    Pozdrawiam, Eli
    www.czytamutu.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Ojej, szkoda że się rozczarowałaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że inne powieści Schwab będą bardziej zaskakujące :)

      Usuń