Na ostrym ogniu | Elizabeth Acevedo

Kwaśne, słone i słodko-gorzkie.


Magia dotknęła Emoni - dziewczyna została obdarzona niezwykłym talentem kulinarnym. Jej dania zabierają do krainy wspomnień i wywołują śmiech oraz łzy w oczach smakoszy. Nastolatka dalej pragnie podążać ścieżką smaków, lecz życie zrzuca na nią zaskakujące niespodzianki. Emoni musi dzielić swój czas między szkolne obowiązki, pracę oraz opiekę nad dwuletnią córeczką. Czas na gotowanie znika, a wraz z nim nadzieje na spełnienie marzeń o kulinarnej karierze. Magia jednak cierpliwie czeka i budzi się, gdy dziewczyna otrzymuje propozycję uczestnictwa w zajęciach gotowania...

Elizabeth Acevedo stała się sensacją za sprawą wyjątkowych i niezwykle mądrych powieści. Na ostrym ogniu to moje pierwsze i zdecydowanie nie ostatnie spotkanie z twórczością tej autorki. Historia Emoni porusza ważne tematy, ale także przypomina czytelnikom, jak wielką magię skrywają książki.

Elizabeth Acevedo posługuje się lekkim i przystępnym językiem, dzięki któremu lektura upływa w miłej atmosferze. Historia Emoni przedstawiona jest z punktu widzenia głównej bohaterki, dlatego czytelnicy będą mogli poznać jej przemyślenia i różnorodne stanowiska. Rozdziały są krótkie i poruszają konkretne motywy w utworze. Mam wrażenie, że taki sposób przedstawienia losów bohaterki uwypuklił jej problemy oraz przedstawił najważniejszy przekaz autorki. Historia jest bardzo spokojna, lecz satysfakcjonująca - żałowałam, że tak szybko skończyłam lekturę tej powieści, ponieważ mogłabym czytać o życiu Emoni znacznie dłużej!

Na ostrym ogniu porusza wiele ważnych tematów. Autorka wykorzystuje aktualne tematy i analizuje społeczeństwo od podstaw. Elizabeth Acevedo w piękny sposób opisuje tożsamość, znacznie pochodzenia, macierzyństwo w młodym wieku, rozwijanie pasji, problematyczne związki, relacje międzyludzkie, przyjaźń, miłość, pierwsze zbliżenia seksualne, stratę oraz wagę dokonywanych wyborów. Najważniejszym aspektem tej powieści jest jednak rodzina - to ona daje Emoni siłę i odwagę, aby iść dalej i walczyć o lepszy byt dla siebie, swojej babci oraz córeczki. Pięknie napisany został również wątek miłosny, który od pierwszych stron zachwyca powolnością i poetycką lirycznością. Emoni oraz Malachi wspólnie odkrywają to niezwykłe, wypełniające całe serce uczucie, ale jednocześnie wyraźnie wyznaczają granice i niespiesznie delektują się wspólnymi chwilami.

Pokochałam bohaterów tej powieści, choć chwilami byli oni nieco szablonowi. Emoni jest postacią odważną - dziewczyna dba o najbliższych, a jednocześnie próbuje rozszyfrować własne plany na przyszłość. Stawia na pierwszym miejscu rodzinę i jest gotowa na wszelkie poświęcenia. Bardzo przypadła mi do gustu jej relacja z Dziecinką, ale także z babcią, która wiernie wspierała ją w każdej chwili.

Na ostrym ogniu to magiczna podróż do krainy smaków, ale także relacji międzyludzkich i trudnych wyborów. Elizabeth Acevedo stworzyła niezwykle ciepłą i przyjemną opowieść o młodzieńczych kłopotach, ale także obieraniu własnej ścieżki. Historia Emoni jest mądrym przypomnieniem o najważniejszych wartościach w życiu człowieka. Czy jesteście gotowi wkroczyć do kuchni i wyczarować kolejne dania?

Ocena: 9/10

Sprawdź inne nowości!

Na ostrym ogniu otrzymałam od Księgarni Tania Książka. Bardzo dziękuję!
 

Prześlij komentarz

7 Komentarze

  1. To kolejna pozytywna recenzja tej książki, z którą mam do czynienia! Koniecznie muszę się z nią zapoznać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie również oczarowała ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Booktuberki narobiły mi ochoty na ten tytuł. Miałam sięgnąć po niego w oryginale, ale że chwalone jest również wydanie polskie, to na pewno przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Recenzja świetna, mam nadzieje że książka też mnie tak porwie jak Twoja recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo mi miło. Liczę, że powieść pozytywnie Cię zaskoczy :)

      Usuń