Kirke | Madeline Miller

Kim była Kirke?


Kirke już od najmłodszych lat przekonała się, iż nie będzie niczyją ulubienicą. Wyszydzana przez rodzeństwo, traktowana gorzej przez rodziców i niewidzialna dla innych. Córka bóstw, z którą nikt nie chce mieć nic wspólnego. Po latach decyzje podjęte przez dziewczynę zsyłają na nią okrutny los - wygnanie. Wydawałoby się, iż zostanie na zawsze zapomniana, lecz tak się nie staje. Kirke, córka bóstw, nie jest taka jak wszyscy...

Mitologia niejednokrotnie stała się inspiracją dla wielu twórców. Obecnie możemy podziwiać dzieła sztuki związane z mitami, oglądać seriale skupiające się na danych postaciach czy oddawać się lekturze zbeletryzowanych przygód. Kirke jest powieścią, która na nowo przedstawia część mitologii, a także przybliża życie tytułowej bohaterki. Czy zachwalany utwór Madeline Miller potrafił mnie zachwycić?

Czytelnicy poszukujący powieści pełnej akcji mogą być zawiedzeni jej brakiem w Kirke. Lektura jest bardzo spokojna i pozbawiona zaskakujących wydarzeń. Nie można jednak powiedzieć, iż utwór jest nużący - Madeline Miller niejeden raz wywołała emocje i zainteresowała losami różnorodnych bohaterów. Jedną z największych zalet tej powieści jest zdecydowanie kunszt pisarski, który można śmiało nazwać lirycznym. Detale dotyczące otoczenia, szczegóły egzystencji wśród różnych stworzeń czy barwne opisywanie usłyszanych historii urozmaicą utwór. Niestety, lektura niektórych rozdziałów rzeczywiście się dłużyła, a zakończenie potraktowane było po macoszemu.

Kirke bazuje na znanych mitach, lecz autorka różnicuje w niektórych rozdziałach te historie - są to jednak bardzo drobne zmiany fabularne. W utworze pojawią się elementy podziału pomiędzy tytanami a bogami z Olimpu, opowieści o znanych wydarzeniach czy pobyt na wyspie Ajaja. Niestety, wygnanie nie było moją ulubioną częścią książki, gdyż akcja była wtedy monotonna. Autorka porusza również tematy gwałtu, porodu, macierzyństwa czy wyższości mężczyzn nad kobietami.

Madeline Miller pokazała metamorfozę Kirke oraz jej przeistoczenie z łatwowiernej i niewinnej dziewczynki w potężną i niezłomną czarownicę. Jej losy początkowo mogą nie wydawać się wystarczająco ciekawe, lecz w miarę lektury można dostrzec zmianę nastawienia wobec rodziny, życia i zdolności. Nie jest to bohaterka doskonała, ponieważ popełniła czyny, których nie można łatwo usprawiedliwić. W lekturze na dłużej pojawi się także postać Odyseusza, który jednak od samego początku straszliwie mnie irytował. Miałam wrażenie, że autorka stara się go przedstawić jedynie w złym świetle. Znacznie bardziej przypadł mi do gustu Telemach. Żałuję, że nie było więcej powiedziane o rodzinie Kirke, która ukazana została pobieżnie jedynie na początku - chętnie przeczytałabym więcej na ich temat.

Kirke będzie powieścią, która przedstawi znane mity z nowego punktu widzenia. Madeline Miller w interesujący sposób przeplata różnorodne wydarzenia, ale także wnosi powiew świeżości dodając fikcyjne wątki do fabuły. Myślę, że każdy może sięgnąć po historię Kirke, bez względu na poziom znajomości mitologii. Jak naprawdę wyglądały losy córki Heliosa? Czy jej życie na wyspie było rzeczywiście nudne? Kirke chętnie opowie Wam swoją historię!

Ocena: 7/10

Poznajcie inne bestsellery!

Kirke otrzymałam od Księgarni Tania Książka. Bardzo dziękuję!

Prześlij komentarz

16 Komentarze

  1. Piękna powieść, bardzo przypadła mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. piękna oprawa z pewnością wyróżnia tę książkę, ale nie jestem przekonana, czy to coś dla mnie. W końcu nie przepadam za mitologią. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również nie jestem wielką fanką mitologii, a powieść naprawdę przypadła mi do gustu, dlatego warto dać jej szansę :)

      Usuń
  3. Ta książka jest naprawdę pięknie wydana. Chętnie ją przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Widziałam tę książkę w księgarni, robiła wrażenie wydaniem i śliczną okładką.
    Całkiem lubię temat różnych mitów i brzmi to wszystko nawet zachęcająco, ale niepokoi mnie brak akcji i to, że niektóre fragmenty są nużące. Chociaż myślę, że jeśli będę miała okazję to Kirke przeczytam :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jeśli lubisz mitologię to powieść przypadnie Ci do gustu. Ja nie polubiłam tej wersji Odyseusza i rozdziały z jego udziałem były dla mnie po prostu męczące ;)

      Usuń
  5. Zauroczyła mnie ta okładka! Muszę przeczytać :D
    Mitologię bardzo lubię, a więc to coś dla mnie.
    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię wątki mitologiczne w książkach, więc może skuszę się i po tę powieść. :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Coraz więcej recenzji tej książki przewija się w internecie. Szał na tę powieść mnie ominą. Mitologię kocham a po tę ksiązkę sięgnę z ciekawości i bez uprzedzien bądź też oczekiwań :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem bardzo ciekawa czy i mnie Telemach przypadłby do gustu. O książce jest ostatnio bardzo, bardzo głośno. Jestem jej ogromnie ciekawa. Widzę, że zyskała u Ciebie dobrą ocenę. To tylko potęguje mój apetyt na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mimo iż twierdzisz, że lektura jest spokojna i pozbawiona zaskakujących wydarzeń, z wielką ochotą sięgnę po tę książkę. Kirke intryguje mnie od czasu, gdy tylko pojawiła się w zapowiedziach wydawniczych :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam na półce, więc na pewno przeczytam :) Chociaż obawiam się trochę tej monotonni.

    OdpowiedzUsuń
  11. Spotkałam już się z tą książką ale trudno mi się określić czy jestem za czy przeciw, bo przeczytałam ją szybko ale nie specjalnie mnie wciągnęła :)
    Pozdrawiam my-dream-is-love.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie Kirke również się podobała - byłam tym nieco zaskoczona, ponieważ na ogół lubię książki, w których dużo się dzieje, a tutaj, jak wspomniałaś, akcja jest dosyć spokojna. Jednak czytałam ją z pełnym zainteresowaniem i jestem pewna, że mitologię w takim wydaniu mogłabym czytać bardzo często :)

    Pozdrawiam cieplutko!
    BOOKS OF SOULS

    OdpowiedzUsuń