PRZEDPREMIEROWO: Rudowłosa | Orhan Pamuk

Tragiczny wypadek i nastoletnie zauroczenie.


PREMIERA 17 SIERPNIA!


Cem pragnie dla siebie wspaniałej przyszłości, dlatego podejmuje się pracy u mistrza Mahmuta, aby zarobić pieniądze na studia. Kopią razem studnię, lecz nie idzie im to sprawnie. W przerwach mistrz raczy młodego pracownika barwnymi opowieściami. Pewnego dnia Cem również przedstawia historię o królu Edypie, która odrobinę przeraża mistrza Mahmuta. Poznanie pięknej rudowłosej nieznajomej zmienia jednakże wszystko. Chłopak dokonuje straszliwego czynu - jego widmo będzie mu towarzyszyć w przyszłości przez cały czas...

Z twórczością Orhana Pamuka miałam już okazję się zapoznać. Jego Dziwna myśl w mej głowie była lekturą pełną różnorodnych wątków i interesujących bohaterów. Rudowłosa zapowiadała niezwykłą historię, od której nie sposób będzie się oderwać. Czy najnowsza powieść Orhana Pamuka jest warta uwagi?

Lektura była dla mnie ciężka. Orhan Pamuk w bardzo dokładny sposób opisywał wszystkie sytuacje, dlatego nie mogłam wciągnąć się w losy Cema. Autor w interesujący sposób wykorzystał mit o królu Edypie i połączył go z historią młodego chłopaka. Zakończenie utworu było jednakże odrobinę przewidywalne.

Orhan Pamuk miał interesujący pomysł na rozwój akcji, lecz nie wykorzystał go stuprocentowo. Głównym wątkiem w tej powieści jest zbrodnia popełniona przez młodego chłopaka i jego zauroczenie starszą od niego rudowłosą kobietą. Czytelnicy znajdą w lekturze również przeżycia związane z utratą ojca, odnalezienie wspaniałego towarzysza w mistrzu Mahmucie oraz marzenia, które pragnie spełnić główny bohater.

Nie potrafiłam polubić Cema, który straszliwie mnie irytował. Wielokrotnie w trakcie lektury zachowywał się irracjonalnie i postępował pod wpływem chwili. Jego relacja z mistrzem Mahmutem była jednakże interesująca i po części wzruszająca - chłopak odnalazł w nim drugiego ojca. Niestety, lecz przez jedno zauroczenie świat Cema się zawalił, a zbrodnia, którą popełnił, prześladowała go do samego końca...

Rudowłosa to powieść o młodym chłopaku, którego jedno zauroczenie miało wpływ na jego dalsze życie. Orhan Pamuk wykorzystuje mit o Edypie i zręcznie przeplata go z historią Cema. Niestety, ja nie byłam zachwycona i spodziewałam się zupełnie innej lektury. Czytelnicy szukający złożonej historii i fani twórczości tego autora mogą być jednak zadowoleni z lektury Rudowłosej. Dla mnie okazało się, iż to nie jest moja bajka...

Ocena: 2/10

Rudowłosą otrzymałam przedpremierowo od Wydawnictwa Literackie. Bardzo dziękuję!

Prześlij komentarz

0 Komentarze