Dziwna myśl w mej głowie | Orhan Pamuk

Buuzaa!

Dziwna myśl w mej głowie to wielowątkowa powieść, skupiająca się głównie wokół Mevluta, stambulskiego sprzedawcy buzy. Przypatrując się jego życiu, obserwujemy również zmieniający się z biegiem czasu Stambuł.

Wielką zaletą tej powieści jest główny wątek powieści, czyli historia Mevluta. Nie jest ona napisana z perspektywy głównego bohatera, lecz wielu narratorów. Momentami opowiada sam autor, a innym razem znajomy lub ktoś z rodziny mężczyzny. Dzięki temu, czytelnik miał okazję dowiedzieć się co sądzą o różnych sytuacjach bliskie osoby głównego bohatera.

Życie Mevluta nie było usłane różami. Mężczyzna musiał zmierzyć się z wieloma przeciwnościami losu i - niestety - nie spełnił wszystkich swoich marzeń. Przechodził etapy zakochania, macierzyństwa, śmierci, konfliktów... Los stawiał na drodze Mevluta naprawdę wiele przeszkód, lecz on dzielnie szedł do przodu. Jestem z niego naprawdę dumna.

Mimo wszystko, Dziwna myśl w mej głowie to powieść, która nie jest pozbawiona wad. Autor skupił się za bardzo na wątku głównego bohatera i troszeczkę po macoszemu potraktował politykę oraz życie w Stambule w kolejnych latach. Zakończenie również nie przypadło mi do gustu, a jedynie popsuło magię pierwszych rozdziałów.

Dziwna myśl w mej głowie to powieść jak najbardziej warta uwagi. Opowiada ona głównie o życiu i w tym właśnie jest cały urok tego utworu. Orhan Pamuk w niezwykły sposób zaznaczył jak łatwo ulegamy słabościom i pokusom, a także ile szczęścia może nas spotkać. Jest to jednak powieść niepozbawiona wad i niektórym czytelnikom zdecydowanie może nie przypaść do gustu.
Ja swoje pierwsze spotkanie z twórczością tego autora uważam za udane i z pewnością wrócę do jego utworów w przyszłości.

Ocena: 6,5/10

Wyśmienitą wędrówkę przez Stambuł umożliwiło mi Wydawnictwo Literackie - bardzo dziękuję!


Prześlij komentarz

4 Komentarze

  1. Mało w moim stylu, ale myślę, że mojej mamie przypadłaby do gustu.
    Buziaki!
    www.filigranoowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama nie wiem. Nie jestem do końca przekonana, ale nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem do końca przekonana, ale jeszcze pomyślę ;)
    Thievingbooks

    OdpowiedzUsuń
  4. To nie do końca moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń