Nie zatrzymacie mnie | Angie Thomas

Nie zatrzymasz mojego wzlotu. Nie zatrzymasz, bo mam stabilny tor lotu.


Szesnastoletnia Bri pragnie podążać śladami swojego ojca i zostać znaną raperką. Muzyka to świat, w którym czuje się wolna. Dziewczyna nie ma jednak łatwo - kategoryzowanie jej umiejętności oraz uprzedzenia związane z pochodzeniem, rodziną i płcią sprawiają, że niezwykle trudno znaleźć upragnioną drogę do sukcesu. Problemy rodzinne, trudności w szkole i dzielnicowe walki gangów dodatkowo ograniczają jej możliwości. Gdy jednak Bri postanawia wziąć udział w raperskiej bitwie i nagrywa kontrowersyjny utwór, społeczność próbuje ją uciszyć...

Nie zatrzymacie mnie to moje pierwsze spotkanie z twórczoÅ›ciÄ… Angie Thomas. Po zetkniÄ™ciu siÄ™ z wieloma opiniami na temat niezwykle popularnej i niedawno zekranizowanej powieÅ›ci The Hate U Give. Nienawiść, którÄ… dajesz byÅ‚am ciekawa, jak odbiorÄ™ kolejnÄ… książkÄ™ autorki. Opowieść Bri przenosi czytelników do Å›wiata nastoletniej dziewczyny, która musi zmierzyć siÄ™ z finansowymi problemami rodziny, wojnami gangów i niebezpieczeÅ„stwami zwiÄ…zanymi z wyznawanymi wartoÅ›ciami. Czy bohaterka bÄ™dzie gotowa zawalczyć o to, co jest dla niej najważniejsze?

Angie Thomas posługuje się przystępnym stylem - młodzieżowy język i slang sprawią, że nastoletnim czytelnikom będzie łatwo wciągnąć się w ten utwór. Utwór porusza ważne tematy, które mogą okazać się niezwykle bolesne dla czytelników. Historia Bri przedstawia motywy uprzedzenia, niesprawiedliwego traktowania, rasizmu, homofobii, śmierci i żałoby, ale także uzależnień czy rywalizacji. Posępny klimat często rozpogadzają żartobliwe konwersacje między nastolatkami czy fragmenty dotyczące radosnych wydarzeń w życiu Bri.

Nie zatrzymacie mnie porusza gamę ważnych i niezwykle bolesnych tematów. Angie Thomas ukazuje życie nastolatków w społeczności przepełnionej używkami, wojnami gangów i zatargami ze służbami. Bri próbuje odnaleźć się w tym brutalnym świece, lecz często nie potrafi poradzić sobie z emocjami - daje się im ponieść lub podejmuje impulsywne decyzje. Myślę, że autorka świetnie poradziła sobie z przedstawieniem relacji rodzinnych, tematu muzyki i rapu oraz bezsilności nastolatków. Aspekty muzyki, rapu oraz procesu tworzenia okazały się intrygujące - cieszę się, że Angie Thomas zaprezentowała je w tej opowieści.

Bardzo trudno ocenić bohaterów tego utworu. Myślę, że czytelnicy przeanalizują pewne decyzje czy refleksje Bri - dziewczyna często postępowała impulsywnie, co doprowadzało do licznych konfrontacji. Na uwagę zasługują jednak jej wytrwałość i wyznawane wartości. Angie Thomas podkreślała jej uczucia i emocje związane z różnymi wydarzeniami w niezwykle obrazowy sposób. Czytelnicy będą mogli poczuć gniew i poczucie niesprawiedliwości, które odczuwali także przyjaciele głównej bohaterki.

Nie zatrzymacie mnie to wyjątkowa i ważna opowieść, którą każdy powinien przeczytać. Angie Thomas ukazuje historię młodej dziewczyny zakochanej w muzyce i słowach, które wykorzystuje do zmiany swojego losu. Czytelnicy poszukujący niełatwej i przejmującej powieści będą zachwyceni możliwością poznania perspektywy Bri. Czy jesteście gotowi dołączyć do walki o przyszłość? Nie zatrzymasz mojego wzlotu, bo mam stabilny tor lotu!

Ocena: 8/10

Nie zatrzymacie mnie otrzymałam od Wydawnictwa Papierowy Księżyc. Bardzo dziękuję!
-współpraca reklamowa-

Prześlij komentarz

0 Komentarze