Mroczne umysły | Alexandra Bracken

Niebezpieczny kolor? Czerwony.


Świat został podzielony na kolory. Zieloni są nieszkodliwi, lecz problemy mogą wywołać pozostałe barwy - niebieski, żółty, pomarańczowy czy czerwony. Tajemniczy wirus zabiera życie młodych bądź ofiaruje niebezpieczne umiejętności. Szesnastoletnia Ruby nie może pozwolić, aby prawda o jej zdolnościach wyszła na jaw. Czy jednak można skrywać tajemnice przez bardzo długi czas? Nadchodzi czas ucieczki i próby wyzwolenia się spod władzy brutalnych opiekunów...

Myślę, że niektórzy z pewnością kojarzą historię szesnastoletniej Ruby. Mroczne umysły ukazały się na wydawniczym rynku wraz z innymi powieściami dla młodzieży, które opowiadały o uzdolnionych nastolatkach próbujących pokonać przeciwności losu. Pamiętam, że lektura pierwszego tomu mnie nie zachwyciła - postanowiłam jednak dać drugą szansę Alexandrze Bracken i ponownie wkroczyć do świata kolorowych uzdolnionych dzieci. Czy tym razem bawiłam się świetnie?

Alexandra Bracken stworzyła niezwykle oryginalną opowieść o dzieciach skazanych na życie w zamknięciu i pod stałym nadzorem. Styl jest przystępny i myślę, że czytelnicy z łatwością będą mogli wciągnąć się w opowiadaną historię. Akcja rozwija się powoli, lecz autorka w szczegółowy i dokładny sposób ukazuje specyfikę świata oraz zdolności bohaterów. Bardzo przypadło mi do gustu zróżnicowanie umiejętności i oznaczenie ich kolorami - odkrywanie pewnych zachowań, stereotypów czy krzywdzących działań wobec postaci uważanych za niebezpieczne prowadziło do intrygujących zwrotów akcji.

Mroczne umysły przedstawiają niezwykle dynamiczną historię przepełnioną nastoletnimi problemami. Alexandra Bracken nie tylko rozwinęła oryginalny wątek dotyczący tajemniczego wirusa i uzdolnień, ale także spróbowała wniknąć do świata wątpliwości i kłopotów, które grupa dzieci musiała rozwiązać. Niezwykle przypadło mi do gustu, iż wydarzenia były przeplatane także komicznymi sytuacjami czy dialogami - dodało to tej historii lekkości. Mam jednak wrażenie, iż autorka w pewnym momencie nieco wydłużyła akcję za sprawą powtarzalnych schematów - zabrakło mi większego nacisku na rozwój wątków związanych z ucieczką i planami bohaterów.

Bohaterowie przypadli mi do gustu, choć nie potrafiłam zrozumieć ich niektórych działań. Ruby próbowała wydostać się z toksycznego i niebezpiecznego środowiska, a jednocześnie uchronić innych przed jej zdolnościami. Bohaterka postępowała infantylnie, lecz myślę, że w obliczu prawdziwego zagrożenia potrafiła stanąć na wysokości zadania. Liam okazał się bohaterem przesłodzonym do granic możliwości - autorka starała się ukazać jego charakter w samych superlatywach. Zabrakło mi również większego nacisku na pozostałe postaci, które zostały potraktowane po macoszemu - liczę, że kolejne tomy rozwiną wątki pobocznych bohaterów.

Mroczne umysły to porywająca opowieść o dzieciach próbujących zakosztować wolności, zabawy i bezpieczeństwa. Alexandra Bracken wrzuca bohaterów w wir niebezpiecznych przygód i walki z uprzedzeniami. Wielbiciele Niezgodnej czy Igrzysk śmierci będą zachwyceni pierwszym tomem nowej serii - historia Ruby nie zatrzymuje się nawet na moment, a zakończenie wywołuje ogromne zaskoczenie. Czy jesteście gotowi poznać świat pełen kolorów - i odpowiadających im niebezpieczeństw?

Ocena: 7/10

Mroczne umysły otrzymałam od Wydawnictwa Jaguar. Bardzo dziękuję!


Prześlij komentarz

0 Komentarze