PRZEDPREMIEROWO: Córki Wawelu. Opowieść o jagiellońskich królewnach | Anna Brzezińska

Dosia przedstawia XVI-wieczny Kraków!


PREMIERA 13 WRZEŚNIA!


Regina przybywa do Krakowa, aby poznać życie w wielkim mieście. Otrzymuje zatrudnienie u mistrza Bartłomieja. Dziewczyna bardzo szybko przekonuje się, że posłuszeństwo ma okazywać nie tylko w kuchni. Niedługo potem Regina rodzi córkę, Dosię, która po paru latach trafia na dwór królewski. Dziewczyna przedstawia życie pełne intryg, spisków i przepychu.

Córki Wawelu. Opowieść o jagiellońskich królewnach to najnowsza książka autorstwa Anny Brzezińskiej. Byłam zaintrygowana przedstawieniem historii i Krakowa przez autorkę. Gdy otrzymałam przedpremierową wersję tego tytułu, szybko zabrałam się za czytanie. Czy historia Dosi jest rzeczywiście wspaniale ukazana?

Anna Brzezińska przedstawia wszystko w dokładny sposób, dlatego powieść czyta się bardzo ciężko. Szczegółowość pozwala dowiedzieć się trochę więcej o realiach życia w XVI-wiecznym Krakowie. Autorka przeplata historię Dosi z faktami o charakterze popularnonaukowym. Przyznam szczerze, że ten zabieg momentami mnie nie zachwycał i przerywał płynność całej opowieści. Anna Brzezińska ma również tendencję do powtarzania niektórych faktów co jakiś czas i pod sam koniec stawało się to troszeczkę nużące.

Byłam bardzo ciekawa jak autorka przedstawi życie ludzi w XVI wieku. Czytelnicy będą mieli okazję przyjrzeć się bliżej codzienności bogatych oraz ubogich mieszkańców Krakowa. Również  czeladnicy, duchowni czy nierządnice posiadają w tej powieści bardzo dużą rolę. Dosia opisuje wszystkie wydarzenia - bardzo szybko okazuje się, iż nie każdemu szczęście sprzyja...

Polubiłam postać Dosi od samego początku. Z historycznego punktu widzenia nie wiemy zbyt wiele o jej osobie, lecz Anna Brzezińska dodała do jej życiorysu wiele interesujących faktów i nadała barw całej jej opowieści. Życie jagiellońskich królewien poznajemy często niechronologicznie, lecz dowiadujemy się o wszystkich intrygach, małżeństwach czy narodzinach.

Córki Wawelu. Opowieść o jagiellońskich królewnach to potężna księga pełna różnorodnych wątków, bohaterów i interesująco przedstawionej historii. Anna Brzezińska zaskoczyła mnie całkiem pozytywnie - otrzymałam naprawdę dobrą lekturę, z którą miło spędziłam czas. Myślę, że czytelnicy uwielbiający historyczne książki oraz okres panowania Jagiellonów powinni być zadowoleni z tej powieści. Dosia wyjawia w niej swoje najskrytsze tajemnice...

Ocena: 7/10

Córki Wawelu. Opowieść o jagiellońskich królewnach otrzymałam przedpremierowo od Wydawnictwa Literackie. Bardzo dziękuję!

Prześlij komentarz

1 Komentarze

  1. Już czytałam jedną dobrą recenzje i na pewno nie przepuszczę lektury :)

    OdpowiedzUsuń