Herezje chwalebne | Lisa McInerney

Decyzje i ich konsekwencje.

Wszystko zaczyna się od zabójstwa. Szef gangu nie ma wyjścia, musi zwrócić się o pomoc do kogoś, kto nie powie o trzy słowa za dużo. Wykorzystuje swoją dawną znajomość z Cusackiem, alkoholikiem z szóstką dzieci na karku i daje mu zadanie - ma ukryć ciało. Jego najstarszy syn, Ryan, stara się wieść lepsze życie. Jedyną ostoją chłopaka jest piękna dziewczyna, Karine. Szybko tworzy się układanka, w której każdy odgrywa jakąś ważną rolę...

Herezje chwalebne przyciągają nietypową okładką i mrocznym opisem. Lisa McInerney zdobyła popularność za sprawą swojej powieści, która zdobyła nagrodę Baileys Prize For Fiction, przebijając Małe życie, bestsellerową książkę Hanyi Yanagihary. Postanowiłam zapoznać się z Herezjami chwalebnymi i sprawdzić, jak wygląda brutalne życie na irlandzkich ulicach...

Nie mogłam przez długi czas wciągnąć się w historię opisywaną przez Lisę McInerney. Autorka posługiwała się ciężkim językiem. Niektóre rozdziały były chaotyczne - liczna ilość wątków sprawiła, iż czułam się przytłoczona całą historią. W utworze bohaterowie posługiwali się również językiem potocznym, który nie ułatwiał lektury.

Herezje chwalebne opowiadają brutalne historie wielu bohaterów, które przeplatają się i tworzą skomplikowaną całość. W powieści pojawiają się liczne nawiązania do religii i kultury. Dużo powiedziane jest również o gangsterach, narkotykach, prostytucji, uzależnieniach, rodzinie, marzeniach i miłości.

Nie byłam zachwycona bohaterami. Każdy z nich miał inny charakter, lecz ich zachowanie irytowało mnie w każdym rozdziale. Można jednak dostrzec poszczególne metamorfozy i kibicować niektórym z nich w spełnieniu najskrytszych marzeń.

Bardzo ciężko jest mi ocenić  Herezje chwalebne. Lisa McInerney przedstawia niezwykle brutalnÄ… i niezwykle interesujÄ…cÄ… historiÄ™. Niestety, wiele wÄ…tków jest ukazanych w chaotyczny sposób, a niektóre z nich sÄ… również potraktowane po macoszemu. Ciężki jÄ™zyk i wyraziÅ›cie przedstawione różnorodne zagadnienia okazaÅ‚y siÄ™ być dla mnie zbyt mÄ™czÄ…ce. MyÅ›lÄ™ jednak, iż czytelnicy uwielbiajÄ…cy klimaty gangów, narkotyków i morderstw bÄ™dÄ… zainteresowani tÄ… lekturÄ…. Czy jesteÅ›cie gotowi wkroczyć do brutalnego Å›wiata i doÅ‚Ä…czyć do Ryana w nieÅ‚atwej wÄ™drówce?

Ocena: 4/10

Herezje chwalebne otrzymałam od Wydawnictwa Czarna Owca. Bardzo dziękuję!


Prześlij komentarz

0 Komentarze