Stranger Things. Sezon 1 | 2016

Witajcie w Hawkins!


Lata 80, Hawkins.
Jeden wieczór potrafi zmienić życie. Gdy Will Byers znika w tajemniczych okolicznościach, rozpoczynają się poszukiwania. Komendant odkrywa tajemnice, które prowadzą go do laboratorium w Hawkins. Matka chłopaka, Joyce, zaczyna dostrzegać dziwne zjawiska, które łączą się bezpośrednio z zaginięciem jej syna. Swoje małe, prywatne śledztwo rozpoczynają także przyjaciele, Dustin, Lucas oraz Mike. Gdy chłopcy natrafiają na trop, odnajdują pewną dziwną dziewczynkę...

Stranger Things atakowało mnie z każdej strony, a ja za wszelką cenę nie chciałam ulec. Serial wyprodukowany przez platformę Netflix nie przyciągał mnie do siebie i czułam, iż moja przygoda z nim będzie kompletnym nieporozumieniem. Niedawno premierę miał drugi sezon tej produkcji, a ja postanowiłam z ciekawości sprawdzić fenomen tego serialu. Rzeczywiście - po pierwszym odcinku nie wahałam się ani chwili i od razu włączyłam następny...


Serial skupia się głównie na zaginięciu Willa Byersa, który po ekscytującym spotkaniu z przyjaciółmi, nie wrócił do domu. Rozpoczynają się poszukiwania, lecz każdy trafia na zupełnie inne, kluczowe dowody w tej sprawie. Komendant odnajduje powiązanie z laboratorium, matka chłopaka zauważa nadnaturalne zdarzenia, a trójka przyjaciół z pomocą dziewczyny o imieniu Eleven próbują za wszelką cenę pokazać innym, iż ich kolega żyje. Tajemnice zaczynają wychodzić na jaw.

Dużą zaletą serialu jest klimat, który wyróżnia go na tle innych o podobnej tematyce. Twórcy przenoszą widza do lat 80. Kulturalne nawiązania, typowa dla tamtego okresu muzyka w tle czy hobby bohaterów są ukazane w bardzo interesujący sposób. Również akcesoria, wnętrza, ubiory czy otoczenie są podporządkowane temu stylowi.


Stranger Things podzielony jest na trzy historie, które łączą się w jedną całość. Wątek związany z dziećmi jest jednym z najbardziej ciekawych w tym serialu. Perypetie Mike'a, Lucasa, Dustina oraz Eleven zajmują widza i momentami potrafią rozbawić. Atrybutem tych bohaterów są nieodłączne rowery, które zabierają ze sobą wszędzie. Pojawiają się również typowe problemy nastolatków. Nancy, Steve, Johathan czy Barb wiele razy będą mieć kłopoty w raju - niezdecydowanie, młodzieńcza miłość, pierwsze zbliżenia, niezniszczalna przyjaźń, pragnienie bycia sobą, lecz jednocześnie przypodobania się innym pojawią się w każdym odcinku. Nad tym wszystkim spróbują zapanować rodzice, których rola będzie całkiem spora. Joyce wraz z komendantem Jimem odkryje prawdę, która zaszokuje i zmieni wszystko w Hawkins.


Stranger Things posiada również elementy horroru i sci-fi. Tajemniczy stwór chodzący za plecami postaci, tajemnicze zniknięcia, sekrety laboratorium, nadnaturalne zdolności, okropne wspomnienia oraz teorie związane z różnymi wymiarami będą przewijać się przez serial. Niejeden raz zostaniecie nagle zaskoczeni przez zwrot akcji na ekranie.

Pierwszy sezon serialu liczy sobie osiem odcinków. Każdy z nich rozwija rozpoczęte wątki i dodaje coraz więcej problemów oraz tajemnic do fabuły. Niestety, niektóre epizody nie zachwyciły mnie w stu procentach i odrobinę wynudziły. Słabe chwile wynagrodził mi jednakże finał, który pozostawił w szoku na bardzo długi czas. Po takim odcinku od razu pragnie się przejść do drugiej serii.


Gra aktorska jest zróżnicowana, a niektóre charaktery niekoniecznie zachwycają. Najbardziej tajemniczą bohaterką jest zdecydowanie Eleven, którą ukazuje Millie Bobbie Brown. Jej przeszłość oraz sekrety odkrywane są stopniowo z każdym odcinkiem. Swoje postacie ciekawie ukazali również Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Gaten Matarazzo czy Caleb McLaughlin. Nie do końca urzekli mnie Natalia Dyer, Charlie Heaton oraz Joe Keery - mam nadzieję, że w następnym sezonie ukażą swoich bohaterów w bardziej interesujący sposób.


Pierwszy sezon Stranger Things jest niesamowicie zajmujący - nie sposób się od niego oderwać. Odcinki mijają w przerażająco szybkim tempie, a zakończenie każdego z nich skłania do włączenia następnego. Myślę, iż każdy powinien spróbować przygody z tą produkcją. Podróż do Hawkins może okazać się pełna tajemnic i niespodzianek...

Ocena: 9/10

Prześlij komentarz

3 Komentarze

  1. Mam w planach od dłuższego już czasu obejrzeć ten serial. Myślę, że mi się spodoba. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdecydowanie wolę seriale od filmów, więc mam nadzieję, że znajdę choć chwilę by go zobaczyć :)

    OdpowiedzUsuń